Коментарът на Кольо за едно кино, Цура, Каварна, Рабат Ю'брех, (ур)Сульо и другите калдерари

Публикувано на: 23.01.2010 12:02

Автор: Кольо, sport1.bg

©Проспорт.бг
Кой е казал, че няма модерно българско кино? През последната седмица хит в местния боксофис е нискобюджетният римейк на съветския романс от 80-те „Таборът отива към небето" с работно заглавие „Катунът остава в Каварна".

Основната сюжетна линия проследява драмата на млад арабски несретник, който отчаяно се бори със закостенелите виждания на племенния самодържец с единственото желание да узакони забранената си любов към високоградусните спиртни напитки.

На втори план е вътрешният конфликт на самия вожд, пробил си път до върха с желязна воля и още по-железни лакти, но внезапно останал сам и отчужден губи връзка с реалността и заживява в спомените си за мездренската Пагане - Цура, с която на младини е изживял суров и разтърсващ романс.

Контрапункт на тези мъже на честта е неугледният член на мешерето от семитски произход Перлю Газ-дай. Образът му е открита отпратка към омировия Терсит - герой с отблъскваща външност и подла същност, който обаче притежава в излишък така чуждия на останалите катунари здрав индивидуализъм.

Историческият контекст поставя племето в състояние на перманентна криза на ценностите, катализирана от серия тежки поражения в братоубийствени свади със съплеменници от вътрешността на континента. Маджарските калдерари нанасят най-тежкия удар, като пробождат четири пъти между ръцете най-здравия биткаджия в катуна (ур)Сульо с 25-сантиметрова кама.

Главната роля във филма е поверена на отчаяно търсещия нов импулс в кариерата си смугъл възпитаник на свободния клон на НАТФИЗ в Рабат Ю'брех. Като истински Раде Маркович той постепенно е запленен от чара на екранния си партньор, ветерана Бонзо Столипиновски, който изпълнява ролята на вожда. Последният е привлечен в продукцията в последния момент срещу заплата от 840 лв. Между двамата възниква здрава мъжка дружба, която се пренася отвъд кинолентата.

Несправедливо би било да не отбележим фантастичните изяви в поддържаща роля на кършияшкия Дани де Вито, турската звезда Ал Ал, който с неповторимата си походка и огромния талант, събран в минимално тяло, предлага комичното облекчение в иначе твърде напрегнатата драма.

„Катунът остава в Каварна" е произведение на късния декадентски батковизъм с мистични елементи и е основна конкуренция на „Аватар" в категориите за специални ефекти заради кадрите на замисления Бонзо Столипиновски, които не биха могли да бъдат постигнати без помощта на „Индъстриал лайт енд меджик".
Етикети: Автобус, 120