"Титан" няма да плаща заради Илия Павлов

Публикувано на: 10.06.2009 10:20

Автор: Петьо Костадинов - Полковника

©Проспорт.бг
Петьо Костадинов- Полковника
Днес една газета, която вече може да предяви претенции за първия жълт спортен вестник, съобщава, че новите собственици от "Титан" щели да плащат замължения на Илия Павлов от неговия период в ЦСКА. Ако Илия беше сред нас, най-вероятно нямаше да гъкна, но съм длъжен да кажа няколко думи, не само заради него, но и заради обстрелвания отвсякъде имидж на ЦСКА. Още повече, че тогава аз бях част от онзи екип и пряк участник във всички събития.

Според въпросната газета, това били дългове на "търговското дружество ФК ЦСКА". Само това твърдение е достатъчно да се заключи, че авторът не си е учил уроците. ФК ЦСКА беше сдружение по Закона за лицата и семействата, дядото на сегашния Закон за лицата с нестопанска цел. Сдружението бе с идеална цел и то по никакъв начин нямаше връзка с Търговския закон, за да бъде определяно, като "търговско дружество". ФК ЦСКА и ПФК ЦСКА АД са две съвършено различни юридически лица. Най-опростено обяснено това означава, че Иван Петканов, притежател на автомобил "Трабант" няма задължения да плаща ремонта на Петко Иванов, също притежател на автомобил "Трабант". Това са возила с еднакви марки, но с различна регистрация, с различни талони.

Именно поради статута на ФК ЦСКА бяха възможни Общи събрания, на които да се смени президента с гласуване. Ръководителите не бяха собственици. Те получаваха мандат за управление. През юли 1999 година на такова събрание в  сградата на МО-2 за президент бе избран Любослав Младенов Пенев и новото ръководство бе регистрирано надлежно в съда. Абсолютна истина е, че той наследи задължения, но още същото лято по Закона за спорта тези сдружения следваше да участват в спортния живот, като търговски дружества, а тогавашната Агенция за младежта, спорта и туризма да издаде лицензи, които на практика да легитимират отборите и те да се състезават. Именоно тогава новото търговско дружество преподписа договори със своите играчи. Това е период, за който може да се напише невероятна книга за емоциите, комбинациите и невероятните сблъсъци.

В интерес на истината, през февруари 1995 година бе учредено първото акционерно дружество в българския спорт, като 96 процента притежаваше ФК ЦСКА, а 4 процента Христо Стоичков. Имах честта да водя екипа на това търговско дружество и за 4 години да изкараме толкова пари за клуба, колкото за 10 след нас не са направени. Но то бе оставено без задължения и по никакъв начин не може да се търси пряка връзка между ФК ЦСКА и ПФК ЦСКА АД сега, за да се правят внушения за драматични изненади от времето на Илия Павлов.

Тук следва да се направи още едно припомняне. Тогава, заради едно Постановление на Министерския съвет ФК ЦСКА нямаше право да стопанисва базите. За да се заобиколи тази пречка бе създадено военно поделение "ФК ЦСКА", което да стопанисва и координира материалните фондове на футболния клуб.

Впрочем, без да героизирам Илия, ще кажа, че заради идеята този човек възстанови базата на Панчарево, която само тесен кръг от хора помним в какво състояние приехме. Тогава покойният бивш министър на отбраната - армейски генерал Добри Джуров дойде на Панчарево да си припомни и като видя в какво е превърнато това бижу се просълзи и не успя да го скрие. А Добри Джуров бе корав човек. С него беше дълбоко уважавания от мен генерал-полковник Мирчо Асенов. Не човек, а желязо, но и той не издържа на гледката. Всичко бе откраднато, всичко бе разрушено. Илия извади парите и възстанови базата. От 1999 година досега, след нас, там не е поставен един камък допълнително.

Пак Илия, без да има никаква икономическа изгода от това модернизира стадиона. Лицензиращият инспектор от УЕФА не вярваше, че ще се справим със задачата до реванша с швейцарския Сервет, но ние го направихме. Работихме денонощно, много фенове не спаха и помагаха също денонощно и успяхме заедно. Ще ви кажа само, че за около 20 дни бяха демонтирани  над 28 000 седалки, всяка от които закрепена с 4 болта и на тяхно място монтирани 22 183 нови, закрепени също с четири болта. За новите бе подложена десетки километри тръбна шина и заварена, зада се получи монтажа. Всичко разделяхме на звена по пет. С нас не спаха Георги Мравов и архитект Стойчев (б.а. - внук на легендарния генерал Владими Стойчев), които организираха работниците. В движение Жоро Мравов уволни десетки и назначи нови, които даедоха сърцето си, но свършиха работа.

Само за сравнение ще кажа, че когато отидохме на "Стад дьо Женев" в Женева се хванах за главата. Техните съблекални бяха по-трагични от тези в родното ми село. Поне 30 журналисти си спомнят, че пресцентърът беше в един очукан фургон до централния вход на стадиона там.

Техническата конференция се проведе в една тенекиена олекотена конструкция. Докато течаха уточненията между двата щаба и делегата на мача, аз пиех кафе от една каничка на маса встрани със световноизвестния арбитър Шандор Пул. Унгарецът бе съдия на мача. С него коментирахме с ирония, че на нас в Източна Европа ни вадят душата при лицензиране, докато ето, че стадион в страната на банките е в трагично състояние.

Илия прати строителите си, за да спасят стадиона от падане, защото всичко бе протекло, а корозията разяла всичко, до което се е докопала. Смени цялата винкелна фасада с алуминии, която дава лице и до днес. Справи се и с деликатните тоалетни, които ни носеха срам, а и притеснения от епидемии.

Казвам всичко това, защото може и да не сме били най-добрите ръководители, но не бяхме чиновници. Справихме се дори в условия на гигаинфлация, когато доларът премина границата от 3 000 лева. А Илия Павлов не бе собственик. Той дори даваше, когато не можеше да се измисли основание да даде парите. Душата му бе ЦСКА и той обичаше тази емоция.

По мое скромно мнение, президентите на ЦСКА, след 1989-а, които имат основна заслуга клубът да продължава напук да бъде водещ са: Валентин Михов - човекът, който с много дипломация не даде на "правилните хора" да съсипят легендата; Илия Павлов - 100-процентов привърженик на тима, който даде средствата, защото Боби Станков и Пепи Калпакчиев намаха ресурса да го направят преди това, дори и да са искали, а Илия освен това никога не се намеси в управлението; Васил Божков - човекът който сложи ред след хаоса, настъпил със смяната на Илия Павлов, човекът, който изпрати мегакапацитет, като Лазар Василев и това се усети веднага; "ТИТАН", които "отремонтираха" потъващия кораб и ще берат още ядове, но  една голяма любов заслужава жертвата.

В заключение - не вярвайте на всичко! Темите Лавски и ЦСКА се продават винаги и по всяко време. Но измислиците за тях тормозят и раняват милиони в тази държава. Каквато и да е Тя. Колкото и кусури да има Тя. Но Тя е България. Моята и вашата!